onsdag 28 april 2010
Vecka 6 Onsdag Förmiddag
Fixat lite på en ny server som står i stockholm, sql servern var inte riktigt confad så vårat monitor-program visade lite felkoder. Fixat och klart, nu en kopp té!
tisdag 27 april 2010
Vecka 6
Blir inte mycket skrivande, fullt upp oftast och orkar sällan skriva när jag kommit hem, åka 6:30 och komma hem 19:30 :)
Var serverinstallation i fredags som vi höll på med hela dagen nere i stockholm, mycket fixa konton på datorer och överföra gammal mail, sätta upp lite nya konton i servern som vi inte visste om och göra diverse saker, kom hem vid 21 denna gång iaf, cheferna satt dock kvar till 23 men det var inte så mycket jag kunde göra där ändå.
I måndags blev det att åka ner till samma ställe då mycket inte stämde hos användarna (de hade väldig stökigt IT-miljö) så det blev lite fixande med skrivare och andra program och lära användare hur man gör, svårt när det är nytt! blev en heldag där nere iaf, lite extra eftersläcking sker nu Tisdag, deras skrivare vill inte riktigt vara med och leka men ska nog lösa sig.
Var serverinstallation i fredags som vi höll på med hela dagen nere i stockholm, mycket fixa konton på datorer och överföra gammal mail, sätta upp lite nya konton i servern som vi inte visste om och göra diverse saker, kom hem vid 21 denna gång iaf, cheferna satt dock kvar till 23 men det var inte så mycket jag kunde göra där ändå.
I måndags blev det att åka ner till samma ställe då mycket inte stämde hos användarna (de hade väldig stökigt IT-miljö) så det blev lite fixande med skrivare och andra program och lära användare hur man gör, svårt när det är nytt! blev en heldag där nere iaf, lite extra eftersläcking sker nu Tisdag, deras skrivare vill inte riktigt vara med och leka men ska nog lösa sig.
tisdag 20 april 2010
Vecka 5, Tisdag
Fick hem en ny server i torsdags som ska rullas ut på fredag denna vecka, sitter och konfar och har mig med den. Sitter och lär mig om Global Policys och Remote admin för antivirus, rätt smidiga grejer när man väl kan använda dem.
Sitter även och kompilerar en checklista som ska användas för varje ny server vi ska installera/ställa ut då sbs08 är relativt nytt för de andra här med, Mycket dokumentation är bra!
Switchen har nu chefen åkt ut för att sätta upp på plats så får se hur det går.
Har även fått två styckna Dell Vostro Laptops att färdigställa. Smidiga små laptops, skulle vilja ha en likadan nästan. Lugnt på supportsidan idag, ingen som ringt eller så iaf :)
Sitter även och kompilerar en checklista som ska användas för varje ny server vi ska installera/ställa ut då sbs08 är relativt nytt för de andra här med, Mycket dokumentation är bra!
Switchen har nu chefen åkt ut för att sätta upp på plats så får se hur det går.
Har även fått två styckna Dell Vostro Laptops att färdigställa. Smidiga små laptops, skulle vilja ha en likadan nästan. Lugnt på supportsidan idag, ingen som ringt eller så iaf :)
tisdag 13 april 2010
Vecka 4
Har fått en Netgear GSM7224 L2 24Ports Switch att confa, bla lite vlan och så.
Oj vad allt ska va annorlunda än cisco. =) får använda gui't för att konfa.
..Hittar inte ens hur man sätter ett enable password på den :D
Oh well! google is your friend.
Allt går bra här iaf, rullar på i lagom takt, sitter på kontoret mest nu och agerar support om det ringer eller ett ärende kommer in.
Oj vad allt ska va annorlunda än cisco. =) får använda gui't för att konfa.
..Hittar inte ens hur man sätter ett enable password på den :D
Oh well! google is your friend.
Allt går bra här iaf, rullar på i lagom takt, sitter på kontoret mest nu och agerar support om det ringer eller ett ärende kommer in.
tisdag 6 april 2010
Vecka 3 Tisdag
så efter några dagars ledigt är vi tillbaka, Dagen har gått åt för planering mot kommande installation av ny miljö på företaget vi var och inventerade hos förra veckan.
Jag skulle förklara STP för chefen idag.. glömt nästan allt känns det som. Inte direkt redo för att certa tror jag, Oh well.
Jag skulle förklara STP för chefen idag.. glömt nästan allt känns det som. Inte direkt redo för att certa tror jag, Oh well.
onsdag 31 mars 2010
Tisdag/Onsdag
Tisdag: Åkte vi alla 3 ut på ett företag i hägersten, Stockholm och gjorde en inventering av deras server, skrivare och workstations.
onsdag: ena chefen på semester så jag får hålla flaggan högt på kontoret och ta emot supportcalls och annat. fick även en fin ISO om Ledningssystem för informationssäkerhet att läsa.
onsdag: ena chefen på semester så jag får hålla flaggan högt på kontoret och ta emot supportcalls och annat. fick även en fin ISO om Ledningssystem för informationssäkerhet att läsa.
måndag 29 mars 2010
Måndag
Sitter och testar RAM'et på en DELL Laptop, så passar på att skriva några rader.
I torsdags tog det sån tid att överföra gammalt arkiverat data från servern så chefen tog hem den till sig över helgen och la allt på en usb disk, nu imorse åkte vi förbi där och stoppade in den i den nya servern och sen på kontoret remotade in och började överföra allt.
Imorgon ska vi till ett företag i stockholm och inventera alla deras datorer på program/lösenord.
Happ, minnet passar så får söka vidare. Får order att blåsa om XP och hoppas på det bästa~
I torsdags tog det sån tid att överföra gammalt arkiverat data från servern så chefen tog hem den till sig över helgen och la allt på en usb disk, nu imorse åkte vi förbi där och stoppade in den i den nya servern och sen på kontoret remotade in och började överföra allt.
Imorgon ska vi till ett företag i stockholm och inventera alla deras datorer på program/lösenord.
Happ, minnet passar så får söka vidare. Får order att blåsa om XP och hoppas på det bästa~
söndag 28 mars 2010
Bilder
fredag 26 mars 2010
Vecka 2, Torsdag och Fredag
Torsdag: börjar sent idag för vi ska hålla på hela natten med att byta server (den jag tidigare fixat med) så vid 15tiden åker vi från kontoret ut till företaget och börjar ordna med allt som ska göras.
-Sätta upp nya servern med ups
-Ta bort gamla och patcha om (nya står på ett annat ställe)
-Spara all exchangedata för varje dator lokalt
-ansluta varje dator till domänen, http://connect är rätt trasig, så det tog lite längre tid för vissa burkar
-Installera skrivare
-Efter att de är domänanslutna flytta all userdata som låg lokalt (skrivbord, startmeny och sånt)
-Skriva om regler i Firewall(både fysisk och på servern)
Har säkert glömt en massa, men vi höll på fram till 03:00 ca innan allt såg klart ut, var mycket som strulade med bla http://connect och att flytta över data från server->server(tog lång tid)
Men vi höll en skön stämning hela kvällen och jag tror jag gjorde bra ifrån mig iaf. :) inte allt för många samtal fick vi på morgonen, och då var det mest små saker som login/lösen som nån inte hade fått.
behövde inte åka jobba på fredag iaf~
Fick stå på tåget hela vägen från uppsala till sthlm med :( mindre skoj
-Sätta upp nya servern med ups
-Ta bort gamla och patcha om (nya står på ett annat ställe)
-Spara all exchangedata för varje dator lokalt
-ansluta varje dator till domänen, http://connect är rätt trasig, så det tog lite längre tid för vissa burkar
-Installera skrivare
-Efter att de är domänanslutna flytta all userdata som låg lokalt (skrivbord, startmeny och sånt)
-Skriva om regler i Firewall(både fysisk och på servern)
Har säkert glömt en massa, men vi höll på fram till 03:00 ca innan allt såg klart ut, var mycket som strulade med bla http://connect och att flytta över data från server->server(tog lång tid)
Men vi höll en skön stämning hela kvällen och jag tror jag gjorde bra ifrån mig iaf. :) inte allt för många samtal fick vi på morgonen, och då var det mest små saker som login/lösen som nån inte hade fått.
behövde inte åka jobba på fredag iaf~
Fick stå på tåget hela vägen från uppsala till sthlm med :( mindre skoj
torsdag 25 mars 2010
Vecka 2
Vet inte om förra inlägget stämmer direkt när det gäller vilka dagar jag gjorde vad men tror det var sådär. mycket i huvudet just nu =)
Men iaf, nu är det vecka 2 så här kommer vad jag gjort:
Måndag: Fortsätter med serverinställningar och skapar om konton så det ser likadant ut som på gamla servern, förutom lösenord som jag får skapa nya.
Tisdag: I torsdags anslöt vi en laptop, i måndags hämtade ena chefen den för att kunden whinade på att win7 inte var nått att ha. så jag får sitta blåsa om den till XP, HP suger. iaf den krånglar och klagar och nätverkskort dör när jag ska köra windowsupdate, men med lite nya drivrutiner/servicepack så funkar det tillslut. Testar att domänansluta via VPN men inser snabbt att det inte kommer funka så bra när den ska logga in andra gången (tunneln kommer inte va uppe då (SSL-VPN)). Vid dagens slut åker vi ut till kund och ställer dit den igen och ansluter och fixar allt.
Onsdag:Åker runt till kunder och sätter in extra switchar då ett företag ska få nytt kassasystem och behöver mer uttag, sitter och fixar lite extra med servern.
Men iaf, nu är det vecka 2 så här kommer vad jag gjort:
Måndag: Fortsätter med serverinställningar och skapar om konton så det ser likadant ut som på gamla servern, förutom lösenord som jag får skapa nya.
Tisdag: I torsdags anslöt vi en laptop, i måndags hämtade ena chefen den för att kunden whinade på att win7 inte var nått att ha. så jag får sitta blåsa om den till XP, HP suger. iaf den krånglar och klagar och nätverkskort dör när jag ska köra windowsupdate, men med lite nya drivrutiner/servicepack så funkar det tillslut. Testar att domänansluta via VPN men inser snabbt att det inte kommer funka så bra när den ska logga in andra gången (tunneln kommer inte va uppe då (SSL-VPN)). Vid dagens slut åker vi ut till kund och ställer dit den igen och ansluter och fixar allt.
Onsdag:Åker runt till kunder och sätter in extra switchar då ett företag ska få nytt kassasystem och behöver mer uttag, sitter och fixar lite extra med servern.
Vecka 1
Ska försöka komma ihåg vad jag gjorde första veckan då jag inte visste att vi skulle föra en dagbok~
Måndag: Lite introduktion, konton skapas å min ära och jag släpps in i domänen. Tilldelas en dator ingen använder vilket jag får använda som arbetsplats, och introduceras till deras övervakningssystem samt Ticketsystem.
Tisdag:
Förmiddag: Installerar en burk med win xp som ska bytas ut på ett företag.
Eftermiddag: Åkte ut till ett företag där toridium ställt ut en server förra veckan och fixade:
-Tillåta VPN in genom brandvägg
-fixade en backup som inte gått igång
-fixade 2 användare som inte låg i exchangeservern
-samt lite annat småplock
Onsdag: åker ut till kund och sätter upp nya burken och överför konton/filer/etc och domänansluter den. samt fixar massa annat
Torsdag: Vi åker och hämtar en Dell T410 Server som jag får Packa upp och börja färdigställa. Windows small business server 2008 är operativet som ska köras och kommer redan installerat, dock helt okonfat. Servern ska ersätta en gammal som står ute på ett företag i Uppsalatrakten, så får ställa in DHCP/DNS/WSUS/ och massa mer efter hur den gamla ser ut, jag kan remota in på den så hade den som referens så gick rätt smidigt (den är dock sbs2003 så helt lika är det inte). På eftermiddagen åker vi ut till en kund och domänansluter en laptop som de köpt
Fredag: Fortsätter med Server. Försöker få remote att funka till den och tar involverar mina chefer i varför det inte fungerar, efter några timmar kommer jag på att under uppstart av servern så har Dell nått Management som går att remota in mot, men det står bara "Remote access..to configure press ctrl-E" så jag hade satt samma ip där som senare sattes på servern så det blev lite konflikter. Windows varnade dock inget för detta så det var lite lurigt..
Bytte IP och det funka direkt. Lite pinsamt att hålla mina chefer sysselsatta pga mina misstag men de var mest glada och sa att det var bra för de hade aldrig sett nått liknande förut, Bättre att det händer här i våran miljö än ute hos en kund :)
Är nöjd med företaget jag hamnat på och cheferna är riktigt bra och kunniga
Måndag: Lite introduktion, konton skapas å min ära och jag släpps in i domänen. Tilldelas en dator ingen använder vilket jag får använda som arbetsplats, och introduceras till deras övervakningssystem samt Ticketsystem.
Tisdag:
Förmiddag: Installerar en burk med win xp som ska bytas ut på ett företag.
Eftermiddag: Åkte ut till ett företag där toridium ställt ut en server förra veckan och fixade:
-Tillåta VPN in genom brandvägg
-fixade en backup som inte gått igång
-fixade 2 användare som inte låg i exchangeservern
-samt lite annat småplock
Onsdag: åker ut till kund och sätter upp nya burken och överför konton/filer/etc och domänansluter den. samt fixar massa annat
Torsdag: Vi åker och hämtar en Dell T410 Server som jag får Packa upp och börja färdigställa. Windows small business server 2008 är operativet som ska köras och kommer redan installerat, dock helt okonfat. Servern ska ersätta en gammal som står ute på ett företag i Uppsalatrakten, så får ställa in DHCP/DNS/WSUS/ och massa mer efter hur den gamla ser ut, jag kan remota in på den så hade den som referens så gick rätt smidigt (den är dock sbs2003 så helt lika är det inte). På eftermiddagen åker vi ut till en kund och domänansluter en laptop som de köpt
Fredag: Fortsätter med Server. Försöker få remote att funka till den och tar involverar mina chefer i varför det inte fungerar, efter några timmar kommer jag på att under uppstart av servern så har Dell nått Management som går att remota in mot, men det står bara "Remote access..to configure press ctrl-E" så jag hade satt samma ip där som senare sattes på servern så det blev lite konflikter. Windows varnade dock inget för detta så det var lite lurigt..
Bytte IP och det funka direkt. Lite pinsamt att hålla mina chefer sysselsatta pga mina misstag men de var mest glada och sa att det var bra för de hade aldrig sett nått liknande förut, Bättre att det händer här i våran miljö än ute hos en kund :)
Är nöjd med företaget jag hamnat på och cheferna är riktigt bra och kunniga
Toridium
Jag har min LIA på Toridium, det är ett litet konsultföretag ca 17km utanför uppsala. De erbjuder Driftlösningar till företag för ett fast pris, då dom blir drift/support/säkerhet för kunden.
Allt övervakas från ett mysigt kontor som är beläget i en ombyggd ladugård~
Jag bor i Stockholm och hade turen att en av cheferna har sin flickvän i Märsta så jag kan åka pendeltåg dit sen åka med honom till jobbet, annars hade det blivit dyrt att köra bil varje dag.
Mer info finns på www.Toridium.se
Allt övervakas från ett mysigt kontor som är beläget i en ombyggd ladugård~
Jag bor i Stockholm och hade turen att en av cheferna har sin flickvän i Märsta så jag kan åka pendeltåg dit sen åka med honom till jobbet, annars hade det blivit dyrt att köra bil varje dag.
Mer info finns på www.Toridium.se
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)