onsdag 28 april 2010
Vecka 6 Onsdag Förmiddag
Fixat lite på en ny server som står i stockholm, sql servern var inte riktigt confad så vårat monitor-program visade lite felkoder. Fixat och klart, nu en kopp té!
tisdag 27 april 2010
Vecka 6
Blir inte mycket skrivande, fullt upp oftast och orkar sällan skriva när jag kommit hem, åka 6:30 och komma hem 19:30 :)
Var serverinstallation i fredags som vi höll på med hela dagen nere i stockholm, mycket fixa konton på datorer och överföra gammal mail, sätta upp lite nya konton i servern som vi inte visste om och göra diverse saker, kom hem vid 21 denna gång iaf, cheferna satt dock kvar till 23 men det var inte så mycket jag kunde göra där ändå.
I måndags blev det att åka ner till samma ställe då mycket inte stämde hos användarna (de hade väldig stökigt IT-miljö) så det blev lite fixande med skrivare och andra program och lära användare hur man gör, svårt när det är nytt! blev en heldag där nere iaf, lite extra eftersläcking sker nu Tisdag, deras skrivare vill inte riktigt vara med och leka men ska nog lösa sig.
Var serverinstallation i fredags som vi höll på med hela dagen nere i stockholm, mycket fixa konton på datorer och överföra gammal mail, sätta upp lite nya konton i servern som vi inte visste om och göra diverse saker, kom hem vid 21 denna gång iaf, cheferna satt dock kvar till 23 men det var inte så mycket jag kunde göra där ändå.
I måndags blev det att åka ner till samma ställe då mycket inte stämde hos användarna (de hade väldig stökigt IT-miljö) så det blev lite fixande med skrivare och andra program och lära användare hur man gör, svårt när det är nytt! blev en heldag där nere iaf, lite extra eftersläcking sker nu Tisdag, deras skrivare vill inte riktigt vara med och leka men ska nog lösa sig.
tisdag 20 april 2010
Vecka 5, Tisdag
Fick hem en ny server i torsdags som ska rullas ut på fredag denna vecka, sitter och konfar och har mig med den. Sitter och lär mig om Global Policys och Remote admin för antivirus, rätt smidiga grejer när man väl kan använda dem.
Sitter även och kompilerar en checklista som ska användas för varje ny server vi ska installera/ställa ut då sbs08 är relativt nytt för de andra här med, Mycket dokumentation är bra!
Switchen har nu chefen åkt ut för att sätta upp på plats så får se hur det går.
Har även fått två styckna Dell Vostro Laptops att färdigställa. Smidiga små laptops, skulle vilja ha en likadan nästan. Lugnt på supportsidan idag, ingen som ringt eller så iaf :)
Sitter även och kompilerar en checklista som ska användas för varje ny server vi ska installera/ställa ut då sbs08 är relativt nytt för de andra här med, Mycket dokumentation är bra!
Switchen har nu chefen åkt ut för att sätta upp på plats så får se hur det går.
Har även fått två styckna Dell Vostro Laptops att färdigställa. Smidiga små laptops, skulle vilja ha en likadan nästan. Lugnt på supportsidan idag, ingen som ringt eller så iaf :)
tisdag 13 april 2010
Vecka 4
Har fått en Netgear GSM7224 L2 24Ports Switch att confa, bla lite vlan och så.
Oj vad allt ska va annorlunda än cisco. =) får använda gui't för att konfa.
..Hittar inte ens hur man sätter ett enable password på den :D
Oh well! google is your friend.
Allt går bra här iaf, rullar på i lagom takt, sitter på kontoret mest nu och agerar support om det ringer eller ett ärende kommer in.
Oj vad allt ska va annorlunda än cisco. =) får använda gui't för att konfa.
..Hittar inte ens hur man sätter ett enable password på den :D
Oh well! google is your friend.
Allt går bra här iaf, rullar på i lagom takt, sitter på kontoret mest nu och agerar support om det ringer eller ett ärende kommer in.
tisdag 6 april 2010
Vecka 3 Tisdag
så efter några dagars ledigt är vi tillbaka, Dagen har gått åt för planering mot kommande installation av ny miljö på företaget vi var och inventerade hos förra veckan.
Jag skulle förklara STP för chefen idag.. glömt nästan allt känns det som. Inte direkt redo för att certa tror jag, Oh well.
Jag skulle förklara STP för chefen idag.. glömt nästan allt känns det som. Inte direkt redo för att certa tror jag, Oh well.
onsdag 31 mars 2010
Tisdag/Onsdag
Tisdag: Åkte vi alla 3 ut på ett företag i hägersten, Stockholm och gjorde en inventering av deras server, skrivare och workstations.
onsdag: ena chefen på semester så jag får hålla flaggan högt på kontoret och ta emot supportcalls och annat. fick även en fin ISO om Ledningssystem för informationssäkerhet att läsa.
onsdag: ena chefen på semester så jag får hålla flaggan högt på kontoret och ta emot supportcalls och annat. fick även en fin ISO om Ledningssystem för informationssäkerhet att läsa.
måndag 29 mars 2010
Måndag
Sitter och testar RAM'et på en DELL Laptop, så passar på att skriva några rader.
I torsdags tog det sån tid att överföra gammalt arkiverat data från servern så chefen tog hem den till sig över helgen och la allt på en usb disk, nu imorse åkte vi förbi där och stoppade in den i den nya servern och sen på kontoret remotade in och började överföra allt.
Imorgon ska vi till ett företag i stockholm och inventera alla deras datorer på program/lösenord.
Happ, minnet passar så får söka vidare. Får order att blåsa om XP och hoppas på det bästa~
I torsdags tog det sån tid att överföra gammalt arkiverat data från servern så chefen tog hem den till sig över helgen och la allt på en usb disk, nu imorse åkte vi förbi där och stoppade in den i den nya servern och sen på kontoret remotade in och började överföra allt.
Imorgon ska vi till ett företag i stockholm och inventera alla deras datorer på program/lösenord.
Happ, minnet passar så får söka vidare. Får order att blåsa om XP och hoppas på det bästa~
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)