torsdag 25 mars 2010

Vecka 1

Ska försöka komma ihåg vad jag gjorde första veckan då jag inte visste att vi skulle föra en dagbok~

Måndag: Lite introduktion, konton skapas å min ära och jag släpps in i domänen. Tilldelas en dator ingen använder vilket jag får använda som arbetsplats, och introduceras till deras övervakningssystem samt Ticketsystem.

Tisdag:
Förmiddag: Installerar en burk med win xp som ska bytas ut på ett företag.
Eftermiddag: Åkte ut till ett företag där toridium ställt ut en server förra veckan och fixade:
-Tillåta VPN in genom brandvägg
-fixade en backup som inte gått igång
-fixade 2 användare som inte låg i exchangeservern
-samt lite annat småplock


Onsdag: åker ut till kund och sätter upp nya burken och överför konton/filer/etc och domänansluter den. samt fixar massa annat


Torsdag: Vi åker och hämtar en Dell T410 Server som jag får Packa upp och börja färdigställa. Windows small business server 2008 är operativet som ska köras och kommer redan installerat, dock helt okonfat. Servern ska ersätta en gammal som står ute på ett företag i Uppsalatrakten, så får ställa in DHCP/DNS/WSUS/ och massa mer efter hur den gamla ser ut, jag kan remota in på den så hade den som referens så gick rätt smidigt (den är dock sbs2003 så helt lika är det inte). På eftermiddagen åker vi ut till en kund och domänansluter en laptop som de köpt

Fredag: Fortsätter med Server. Försöker få remote att funka till den och tar involverar mina chefer i varför det inte fungerar, efter några timmar kommer jag på att under uppstart av servern så har Dell nått Management som går att remota in mot, men det står bara "Remote access..to configure press ctrl-E" så jag hade satt samma ip där som senare sattes på servern så det blev lite konflikter. Windows varnade dock inget för detta så det var lite lurigt..

Bytte IP och det funka direkt. Lite pinsamt att hålla mina chefer sysselsatta pga mina misstag men de var mest glada och sa att det var bra för de hade aldrig sett nått liknande förut, Bättre att det händer här i våran miljö än ute hos en kund :)

Är nöjd med företaget jag hamnat på och cheferna är riktigt bra och kunniga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar